BOM Bild 9A – Reflektion

Jag testade min lektionsplanering och kom fram till att:

  • Om eleverna ska klippa ut små geometriska figurer så blir det kanske många bitar att hålla reda på.

Tejp

  • För att underlätta testade jag en teknik som vi använt tidigare i kursen där vi har tejpat på papper och sedan måla på hela pappret. Fördelarna med denna teknik är att mönstret följer med i de olika geometriska figurerna. Nackdelen är att det blir svårt för eleverna att göra cirklar och det blir papper över. Testade att ta bort tejpen för att komma åt och klippa lättare runt tejpbitarna, men detta slutade med att jag rev bort färgen från de geometriska figurerna.

Resultatet blir att jag föredrar att eleverna klipper ut små geometriska figurer först och sedan målar dem. Detta är såklart en smaksak och beror helt på vilken klass man har framför sig. För att underlätta så att de geometriska figurerna inte ska flytta på sig så kan man lägga lite häftmassa under då de fästes på borden och därför håller man reda på vart de ska placeras sedan på sitt A3 papper.

Detta bildspel kräver JavaScript.

Kommentera

