BOM Bild 9A -Lektionsplanering

Abstrakt konst

IMG_1093

Denna lektionsplanering är att skapa abstrakt konst med hjälp av färg och papper. Lektionen kan kopplas till matematik, då eleverna får klippa ut sina geometriska figurer. Lektion kan även kopplas till svenska där de kan skriva och förklara vad sin abstrakta konst föreställer.

Tidsomfattning
Lektionen som jag har planerat har jag tänkt att den skall sträcka sig över två lektioner varav 40 min.

Årskurs
Jag har tänkt mig att använda denna lektionsplanering till en årskurs 3, då de har använt begreppen geometriska figurer på matematiken, då det blir lättare att arbeta med detta projekt.

Mål
Undervisningen styrker två citat ur läroplanen(2011): ”Plana och formbara material, till exempel papper, lera, gips och naturmaterial och hur dessa kan användas i olika bildarbeten” då eleverna kommer att arbeta med papper och hur de används för att skapa konst. Eleverna kommer även använda ”Olika element som bygger upp en bild: färg, form, linje, yta samt för- och bakgrund”, då de kommer att göra en bakgrund med flaskfärg. Eleverna får även använda sig av form och linjer då de klipper ut sina geometriska figurer.

Konkretiserade mål
Vi kommer att arbeta med färg och form och tillverka geometriska figurer att klistra på en egen målad bakgrund.

Undervisning
Den går ut på att eleverna använda sin kreativa sida och skapa abstrakt konst. Jag hade först tänk att jag går igenom momentet med eleverna. Sedan får de varsitt vitt A4 papper där de ska klippa ut geometriska figurer såsom trianglar, kvadrater eller rektanglar. För att få det extra rakt, får de använda sig av linjal. Sedan ska de måla egen abstrakt konst på sina utklippta figurer, med hjälp av vattenfärger. Om man sedan blir klar får de måla sin bakgrund på ett vitt A3 papper med hjälp av flaskfärg.  Detta kommer att genomföras under en lektion på 40min.  Nästa lektion på 40 min får eleverna som inte blev klara med sin bakgrund måla den, resten får limma på sina abstrakta geometriska figurer på sin bakgrund. Anledningen att jag valt att de får en 40 min lektion till detta projekt är att det kan vara svårt att veta hur man vill ha sin abstrakta bild.

Min tanke var först att eleverna fick börja med att måla en bakgrund och sen klippa ut geometriska figurer, men kan tänka mig att en del elever kanske inte vill klippa i sina bilder när de är klara.

Bedömning
 Eleverna bedöms i deras deltagande i lektionen och att de vet hur de använda teknikerna.

Tillämpning
Eleverna visar sina förmågor i att delta i undervisningen och använda sig av teknikera jag går igenom innan lektionen.

Utvecklas 
Denna lektion kan såklart utvecklas så att eleverna målar de geometriska figurerna som färgcirkeln, då de även får jobba med att blanda färger.

Reflektion(annat inlägg)

Detta bildspel kräver JavaScript.

 

Kommentera

