BOM Musik 8B – Reflektion

Broder Jakob

Igår fick jag, Sonja och Jenna i min klass framföra våran lektionsplanering som kan användas till en framtida musiklektion 

Det står i läroplanen(2011) ”Sång och spel i olika former: unison sång, kanon och växelsång samt ensemblespel”(s.141), vilket passar bra till den låt som vi valde, Broder Jacob. 

Först började lektionen med att vi gick igenom texten i små bitar. För att göra det lite enklare bad vi en av ”eleverna” våra klasskamrater att måla på tavlan vad vi sjöng för att lättare memorera i vilken ordning man ska sjunga låten. Efteråt då ”eleverna” memorerat sången utantill delade vi in halva klassen och de fick sjunga låten i kanon. En kanon bildar olika stämmor men att man sjunger samma text. Vi delade sedan in klassen i fyra grupper och de olika grupperna fick börja sjunga varsin gång. 
Lektionen gick bra, men den gick lite fortare än vad jag tänkte. Som tur var hade vi även tänkt att vi skulle använda rörelser till sången om vi hade tid över. Vi bad då klassen att komma på olika rörelse till texten för att lättare komma ihåg texten. Klassen var fortfarande indelade i sina fyra grupper och vi gick sedan runt och sjöng i olika stämmor i kanon samtidigt som vi gjorde rörelserna.

Något som vi skulle ha gjort var att lära ut rörelserna samtidigt som det målades upp på tavlan, då hade texten eventuellt fastnat bättre. Och nu utgick vi från att denna klass vi hade framför oss hade hört låten innan. Men skulle man ha en ny klass framför sig så hade man fått gå igenom låten några fler gånger innan man låter dem att sjunga i kanon, och även visa hur en kanon går till.

 

Referens: 

Skolverket(2011)Läroplan för Grundskola, Förskolan och Fritidshemmet

Annonser

3 reaktioner på ”BOM Musik 8B – Reflektion

  1. Väldigt roligt att sjunga en låt fast på många olika utmanande sätt. Jag tycker det var ett smart låtval eftersom många redan kan den och om man inte gör det är den lätt att lära sig. Ni pratar tydligt och verkar genuint engagerade att lära ut.

    Gilla

  2. Ni talar tydligt och bra som jag anser är viktigt. Ni ger tydliga kopplingar till kursmålen inom musik men också bra konkretiserande mål för barnen. Mycket bra teknik att lära ut på, att ni delade upp fras för fras, på så vis blir det ju enklare för barnen att lära sig sången. Kul också att måla till fraserna. Bra fördelat mellan er så att alla var delaktiga och det kändes som om alla var lika pålästa inom gruppen. Bra jobbat! 

    Gilla

  3. Smart val att använda en sång som de flesta känner till. Ni hade ett bra samarbete och det märktes att ni hade tänkt igenom de olika momenten ni ville göra med sången. Extra bra tyckte jag var att ni använde tavlan och att någon i klassen målar upp bilder för de olika fraserna. Det hjälper till att komma ihåg sången och även för de som har svårt att få muntliga instruktioner så är det ett bra sätt att även få instruktioner bildligt. bra jobbat!

    Gilla

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s