BOM Bild 7C

Vi i klassen har fått en uppgift att göra en stop-motion film, där vi använt oss av green screen. Vi fick sedan lägga till egen musik som vi gjorde genom appen garageband. Alla arbetslag blev tilldelade varsitt tema som ligger till grund för hållbar utveckling. Vi i arbetslag 6 fick barnkonversionen artikel 6: ”Varje barn har rätt att överleva och att utvecklas”.

Det positiva med uppgiften var att vi fick vara kreativa och fick rätt mycket fria händer att arbeta kring artikeln. Vi i arbetslaget hade tur som fick åka på en skolresa till Tjeckien och träffa människor från olika länder, vi använde deras röster i vår film då vi tänkte på varje barn i hela världen har rätt att överleva och utvecklas. Det är viktigt att börja tidigt och lära eleverna att se och tolka ur andras perspektiv och även förstå alla människors lika värden och rättigheter(Björneloo, 2011,s.86). En positiv lärdom med uppgiften var att när vi tagit alla bilderna, insåg vi att även om vi ritat i svarta konturer runt det gröna och även den gula färgen. Försvann det ändå i green screen, så vi fick göra om vissa detaljer.

Exempel på en bilduppgift där man kan få in hållbar utveckling är att eleverna får följa med ut i skogen och plocka med sig avfall som de sedan får göra kost utav, för att lära barnen att man även kan göra konst av avfall. Eleverna får även ta med sig retursopor hemifrån som vi sedan går med till återvinningsstationen och visar eleverna var man egentligen slänger soporna.

 

Referens:

Björneloo, Inger(2011). Hållbar utveckling – att undervisa utifrån helheter och sammanhang, 2 uppl. Stockholm: Liber AB.

Annonser

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s