BOM Musik uppgift 4 – Tillbakablick

Detta är en tillbakablick i vad vi har gjort i Bild och musik kursen. Vi har nu kommit halvvägs genom kursen och vi har jobbat mycket praktiskt genom att vi har sjungit sånger, spelat gitarr och piano. Vi har pratat en del om hållbar utveckling, att det inte enbart handlar om miljö utan så mycket mer. Det är viktigt att vi som grundlärare sen får många olika synvinklar att använda i vårt arbete.

Rösten

Under kursen gång har vi pratat mycket om att rösten är vårt viktigaste redskap. Det är vanligt att lärare söker hjälp efter många år som lärare, då de får anstränga sin röst under höga ljudvolymer. Några exempel på hur man kan rädda sin röst är att göra ett speciellt tecken som gör att eleverna tystnar. Dessa tecken kan vara att hålla sina armar i luften och när eleverna ser detta lyfter de sina händer i luften också. Och detta genom att uppmärksamma sina klasskamrater. Det sättet är något som jag kommer att använda mig av i mitt yrke som lärare, det gör att jag sparar min löst genom mina år som grundlärare. Ett annat exempel är att läraren har ett x ritat på golvet och när läraren står där vill hen säga något.

Sång och dans

Vi har sjungit både nya och kända låtar som man kommer ihåg sen när man var liten eller genom skolåren. Bland annat har vi sjungit och dansat räven raskar över isen, Karusellen, Tussilago och många fler. Detta är en bra övning till elever i klass F-3, då det är viktigt att föra vissa traditioner vidare och att ge eleverna möjlighet att bekanta sig med gamla låtar och visor.

Ljudkomposition

Under kursen har vi fått olika teman att redovisa för klassen. Bland annat blev vi indelade i grupper av fem och vi fick ta ut en dikt eller en text från en bok eller artikel. Detta skulle sedan framföras som ett eget kompositionsstycke. Detta arbete fick vi 30 min på oss att komma på en idé att framföra. Det var roligt att göra något annorlunda och få testa på olika sätt hur man skapar musik. Denna övning skulle passa för en F-3 klass, då de får använda sin kreativitet tillsammans med andra och skapa något tillsammans. Alla tolkar texter på olika sätt, så uppgiften ger ett intressant resultat.

Rytm/takt/puls och trummor

Genom att prata om rytm, takt och puls har vi fått lära oss att läsa av noter och spela trummor till. Puls är densamma hela tiden och kan förknippas med hjärtslag. Takt är något som skapar struktur och det delar in musikens flöde i vad man kan kalla olika små portioner, till exempel 4/4 takt som de flesta poplåtar går i. Mellan dessa taktsträck blandar man olika noter som bildar rytmen i låten. Även detta är en bra övning för elever då de får bekanta sig med dessa begrepp och får använda sig av trummor för att känna olika rytmer/takt och puls.

Annonser

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s