BOM Bild 5A – Konstpedagogiskt besök

Torsdagen den 14 april besökte vi i klassen konstmuseumet här i Visby. Vi fick en guidad tur av Armin som ursprungligen är från Tyskland. Han arbetar med ett projekt som heter konstaktuten, som innebär att lärare tar kontakt med Armin ifall de behöver nya idéer och hjälp med deras tema som de arbetar med i skolan. Och han menar på att det är viktigt att konstuppgiften hänger ihop med läroplanen. Vilka ingångar eleverna får är viktig del i hur man får barn och ungdomar att tycka om konst.

 ”Konstens funktion är att beröra och
förändrar en människa, det berör huvudet och hjärtat”- Armin

Armin menar på at det är viktigt att man som lärare är öppen för alla förslag som eleverna kommer med. Ett exempel som Armin nämnde var att eleverna fick göra ett konstverk av en stol, kniv och ett äpple. Men en elev valde att använda ett snöre eller ett päron istället. Eleven har rätt att ändra sig till att det blir elevens egna konstverk.

Konst är inte hopkopplat med kvalité, allt som tillverkas har en tanke bakom sig, och det innebär att allt är konst. Men det finns ett undantag som Armin nämnde, det är att ”man dödar inget för konst”, då han nämnde konstnären Damien Hirst, som använde sig av döda fjärilar i sitt konstverk för att få det verklighetstroget.

img_8724 

Konstakuten

Konstaktuen är ett sätt att få eleverna att använda sin fantasi och skapa konst. Tanken är att Armin kommer till skolan och skapar konst med eleverna eller att eleverna besöker konstmuseumet.

Ett av konstaktutens projekt på konstmuseumet var att skapa gatukonst. Eleverna fick använda sig av lera för att tillverka olika figurer som sedan spraymålades. Dessa figurer fick sedan placeras ut på olika ställen på Gotland. Materialet som figurerna var gjorda av löstes upp när det regnade och var inte miljöfarligt. Eleverna fick sedan besöka sina konstverk med jämna mellanrum och se hur konstverket har förändrats. Detta fick eleverna att använda sin kreativa sida och göra det på ett roligt sätt. Då Armin menar att ”allt faller när elever tänker att de inte kan skapa konst. Alla kan göra konst och förändra, det viktigaste är att eleverna får känslan att de gör konst på riktigt”.

IMG_8723

I bild, konst och medier för yngre barn (2014) nämns ett citat ur Skolverket(2010):

”Leken är viktig för barns utveckling och lärande…I lekens och
det lustfyllda lärandets olika former stimuleras fantasi, inlevelse,
kommunikation och förmåga till symboliskt tänkande samt förmåga att
sammarbeta och lösa problem(s.136).”

Ett annat projekt på konstmuseumet fick två olika elevgrupper besöka konstmuseumet. Ena gruppen var elever från förskoleklass till årskurs 4 och den andra gruppen var elever från gymnasiet. Armin lät båda grupperna att tillverka en labyrint.

I labyrinten fick de skapa olika konstverk som gömde sig i olika vrån. Bland annat skapade förskoleklassen till årskurs 4 en Minotaurus och gymnasieeleverna skapade ett fint rum och tv symboliserade störande objekt, som tekniska aparater när de inte fungerar.

IMG_8307

IMG_8726

IMG_8316
En Minotaurs
IMG_8317
Gymnasieelevernas konstverk

Detta bildspel kräver JavaScript.

Bendroth Karlsson, Marie & Karlsson Häkikö, Tarja (2014). Bild, konst och medier för yngre barn. Lund: Studielitteratur AB.

Annonser

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s