BOM Musik 2 – Kursplanen

”Undervisningen ska ge eleverna förutsättningar att utveckla en musikalisk lyhördhet som gör det möjligt att i samarbete med andra skapa, bearbeta och framföra musik i olika former. Undervisningen ska ge eleverna både möjlighet att utveckla en tilltro till sin förmåga att sjunga och spela och ett intresse för att utveckla sin musikaliska kreativitet(Lgr 11, 2011, s.141).

 Alla elever kommer från olika bakgrunder och uppfattar musik på olika sätt, genom känsla och tankar. Musik har varit mig varmt om hjärtat ända sedan jag var liten, men det har mycket med att jag har fått möjligeheten att få prova på och utforska på egen hand och även fått lära mig av andra.

En musiklektion ska vara uppbyggd av glädje och motivera eleverna till att använda olika tekniker. Hur man skapar musik och dela med sig av sina erfarenheter, inget är rätt eller fel på hur man uppfattar musik. Det är viktigt att göra  eleverna nyfikna på hur musiken skapas. Musik är brett och kan kopplas till andra skolämnen, det behöves inte alltid instrument för att det ska bli musik.

Jag som grundskolelärare kommer att prioritera att eleverna vistas i en bra och rolig miljö där de kan skapa musik och utforska olika instrument tillsammans och lära sig olika sånger, ramsor från olika kulturer för att få en djupare förståelse för musik. Jag kommer att se till att eleverna uppnår kunskapsmålen i läroplanen genom glädje.

Kommentera

