Vad är bild?

BOM kursen

Undervisningstillfälle:1

Igår hade vi introduktion i Bild och musik som vi nu har fram till Juni.

”Eleverna ska få uppleva olika uttryck för kunskaper. De ska få pröva och utveckla olika uttrycksformer och uppleva känslor och stämningar. Drama, rytmik, dans, musicerande och skapande i bild, text och form ska vara inslag i skolans verksamhet. En harmonisk utveckling och bildningsgång omfattar möjligheter att pröva, utforska, tillägna sig och gestalta olika kunskaper och erfarenheter. Förmåga till eget skapande hör till det som eleverna ska tillägna sig(lgr, 2011, s.10).”

Skulptur med gipsbinda

Vi fick skapa skulptur med  hjälp av gipsbinda och ståltråd. Man fick själv skapa en egen figur som vi sedan ska måla vid ett annat undervisningstillfälle.

Vi använde oss av ståltråd och en träkloss med två hål i för att färsta tråden.

Först skapade man sin guppe med hjälp av ståltråd. Sedan fick vi klippa ut cirka fem stycken bitar av en gipsbinda. Man doppade sedan gipsbitarna i ljummet vatten och placerade dem på stålfiguren.

Porträtt

Senare under lektionen fick vi rita porträtt av våra klasskamrater genom att inte titta på pappret. Det blev att vi alla fick tre bilder tillslut. Våran lärare kopierade upp den bild som vi själva valde ut bland de tre bilderna. Sedan fick vi använda oss av crépepapper som vi färste med hjälp av vatten ovanpå självporträttet. Läraren bad oss sedan att ta bort crépepappret när det hade torkat, dock hade vi inte så mycket tid till att det skulle torka så vi fick ta bort det då det var blött, men fint blev det.

Detta bildspel kräver JavaScript.

Portträtt av Maria
By: Sonja Palm

Reflektion

Uppgifterna var intressanta och skulle använda mig av uppgifterna under mina undervisningstillfällen då jag arbetar som grundskolelärare. Undervisningstillfället igår kändes som att vi inte fick tillräcklingt med tid att utföra uppgifterna, kändes lite stressigt för vissa i klassen. En möjlighet är att undervisningstillfället delas upp till två tillfällen, vilket gör att alla eleverna hinner med uppgiften/uppgifterna.

 

 

 

 

 

 

Annonser

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s