Udda & jämna tal

Vecka 47, November.

Elever och vårdnadshavare,

Enligt läroplanen (Lgr11) för elever i förskoleklass, ska de kunna:

  • Använda det svenska språket i tal och skrift på ett rikt och nyanserat sätt.
  • Använda sig av matematiskt tänkande för vidare studier och i vardagslivet.
  • Lösa problem och omsätta idéer i handling på ett kreativt sätt.
  • Lära, utforska och arbeta både självständigt och tillsammans med andra och känna tillit till sin egen förmåga.

Vi har börjat arbeta med udda och jämna tal denna vecka. Eleverna har då fått tittat på en film som visar, hur man ser att ett tal är udda eller jämnt. Vi har även arbetat i storgrupp och diskuterat och experimenterat med talen. Eleverna har uppskattat detta väldigt mycket, och försökt med hjälp av sina kamrater att lösa uppgifterna. Läxan till på tisdag blir då att öva hemma på udda och jämna tal. Be gärna era barn att visa och berätta vad de lärt sig. Och sedan ska de rita en bild på ett udda eller ett jämt tal, som de sen kommer att redovisa för klassen på tisdag.

Trevlig helg!

Maria

Frågeställningar:

  1. Tycker ni att innehållet möter undervisningssyftet?
  2. Vad tycker ni om upplägget?

Referens:
Skolverket (2011). Läroplan för grundskola, förskoleklassen och fritidshemmet. Stockholm: Skolverket. (LGR 11) s.13

Annonser

5 reaktioner på ”Udda & jämna tal

  1. bondesiri

    Det var en bra film med ett bra upplägg och jag tycker att det möter undervisningssyftet. Det finns även efter filmen många sätt att arbeta vidare med udda och jämna tal! 🙂

    Gilla

  2. Hej Maria!
    Jag tycker du har gjort en bra film som tydligt visar på hur man kan se udda och jämna tal. Bra gjort att du hann få med att visa på tre olika sätt. Detta gör ju att föräldrarna lättare kan visa för sina barn och hjälpa dem förstå samt att de får en valmöjlighet på vilket sätt de ska visa och på så sätt skapa en förståelse hos sina barn.
    Så svar på frågorna, innehållet och upplägget visar klart och tydligt undervisningssyftet. Kanon

    Hälsningar
    Åsa Larsson

    Gilla

  3. Jag tycker både innehållet och upplägget är jättebra! Du visar med tydliga sätt hur man bör tänka när man använder sig av udda/jämna tal och det var bra att du använde olika färger för de udda och jämna talen. Däremot funderar jag lite på tallinjen som du visar men inte använder. Kan det vara så att din tanke med den är att använda den efter filmen? Lite oklart med just tallinjen, annars toppen! 🙂

    Gilla

  4. Hej Maria! Jag tycker upplägget i din film är väldigt bra och att det möter undervisningssyftet. Du pratar tydligt och förklarar på fler än ett sätt vilket jag tror gynnar både elever och föräldrars förståelse.

    Mvh Karolina Lyngstad

    Gilla

  5. Jag tycker att filmens upplägg var bra. Det var positiv att du visade tal på många olika sätt, samt att du gick igenom i en lagom takt.
    Undervisningssyftet tycker jag att du möter, eftersom du lyfter fram koppling till Lgr 11 i ditt brev. Jag gillade det faktum att du gick inte igenom alla tal, så att det finns möjlighet för vidare diskussion och experimentnation.

    Gilla

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s